Resan...

Klicka för våran resrutt:



Jag har rest... Sedan vi lämnade Sverige den 6:e Januari i år har vi varit borta i 148 dagar.På den tiden har vi rest mellan 8 länder. Vi har rest genom Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesien, Australien, Japan och Kina. Vi har bott på 38 olika hotell. Jag ahr sovit som en prins i Singapore, bott på stranden i Thailand, sovit på en bänk i Kuala Lumpur, på sjukhus i Byron Bay och otroligt trångt i Tokyo. Vi har tagit oss fram på alla sätt möjliga. Vi har rest och kämpat oss fram med bil, med hyrbil, med flyplan, med jumbojet med jeepney, med tricycle, med färja, med bantabåt, med taxi, med minivan, med buss, med propellerplan, till fots, med skjuts, med moped,med motorcyckel (lätt), med pickup, med songteaws, med glidflygare, med cyckel, med expresshiss, med bår, med gummiflotte, med linbana och med bogserbil. Vi har stött på kineser, japaner, thailändeare, malayer, amerikanre, eneglsmän, norrmän, danskar, andra svenskar, italienare, spanjorer, malteser, fransmänn, australienare, koreaner, och indier. Vi har surfat, åkt hängflygare, cable slideadat, paddlat kanot, cycklat, vandrat, klättrat, simmat bland hajar och haft mysigt i mängder. Vi har sett hundar och katter, koalor och pandor, bläckfisk och pingviner, dingos och emuer, jättespindlar, ormar, vattendrakar, kackerlackor, illrar, kameler, elefanter, oändliga mygg, miljoner och åter miljoner med flygmyror, sjögurkor, krokodiler, getter, tigrar, pantrar och papegojor.  Jag har även klappat en sjöstjärna en känguru och blivit biten av en rosa guppy typ.
         Jag har sett oändligt stora varuhus i Thailand, extrem lyx i Singapore, hjärtgripande fattigdom i Manila, världens största byggnadsverk i Peking, åtta meters vågor på Bali och Operahuset i Sydney. Jag har ätit middag för två kronor och för 800 kronor,. Jag har haft har frukostbuffé varje morgon och jag har levt på snabbnudlar i en vecka. Jag har ätit på åtta länders olika McDonalds. Jag kan nog säkert säga att jag är beroende av Starbucks. Vi har varit i tre olika länders sjukhus. Jag har röntgats och tagit blodprov.
       Jag har köpt min första egna bil, jag har kört automatväxling för första gången. Jag har även reparerat min första bil, haft sönder min första bil, bogserat min första bil och övergivit min första bil. Jag har krockat, kört över 120 mil och ätit snabbmat till förbannelse i en hyrbil. Jag har simmat i fyra olika hav. Jag har spenderat en mindre förmögelse på vatten på flaska. Jag har köpt tre väskor, gått igenom massor med huvudverkstabletter, litet drygt 1000 tops och tre tandborstar. Vi har tagit litet mindre än 4000 bilder. Vi har åkt bergochdalbanor, simmat i pooler och legat på stränder. Vi har tampats med ivriga inkastare, påträngande taxichaufförer, irriterande skräddare och envisa försäljare. Jag har tatuerat mig, gått ner ett kilo, köpt presenter och kläder för 15 kilo och en ny mobil. 
       Jag har druckit inhemsk kinesisk Erguotou, filipinsk Tanguay och Thailändsk Sangsom. Champagne på Bali och San Miguel på Boracay. Jag har nio olika valutor från två världsdelar i min plånbok. Mitt pass har fått 26 stämplar och två visum. Jag har sett poliser med automatvapen, eldjonglörer och gatumagiker. Jag både flugit och åkt buss i mer än 12 timmar vardera. Jag haråkt taxi för mindre än 10 kronor och för mer än 120 kronor för samma sträcka. jag har blivit lurad på pengar i Bangkok och tjänat pengar i Surfers Paradise. Jag har vunnit och jag har förlorat. 
      Jag har varit mer än nio timmar bort från hemma och rest genom fyra tidszoner. Jag har skrivit 64 inlägg och fått otaliga kommentarer. Jag har skaffat vänner i Danmark och stött på idioter i Peking. Jag vill tacka min mamma som har tagit hand om allting hemma. Utan henne hade vi nog aldrig lyckats komma så här långt. Jag vill tacka alla läsare som kommit in varje dag. Jag har vill tacka alla som kommenterat. Jag vill tacka alla människor som hjälpt oss under resans gång. Jag vill tacka Kjelle som räddade oss i filippinerna. Jag vill tacka min tjej som stått ut med mig hela resan. Jag vill tacka väldigt många fler men börjar tro att det är tråkigt att läsa listor. 

     I fem månader har jag varit borta men imorgon kommer jag hem. Och om två dagar är jag 22 år gammal. Jag har gjort min livsresa på de här 148 dagarna. Och jag kommer få berätta allt vad vi har gjort många fler gånger. Men för att sammafatta vad vi har åstadkommit under denna tid utomlands...

Jag har rest...

Kommentarer
Postat av: Jessika Fransson

Jättekul att ni fick och kunde göra denna resa...Vi har följt den med spänning och längtan.Jag förstår att ni kommer att vara trötta när vi ses men det kommer inte jag att vara.



Ses snart!



Puss & kram



Mamma/svärmor

2009-05-27 @ 17:56:36
Postat av: Richard

Snacka om en resa för livet!

Ses snart hoppas jag ^_^



Richard

2009-05-27 @ 19:05:54
Postat av: Mormor

Jag tycker att det har varit en resa även att följa er. Hoppas vi ses snart nu.

Puss och kram på er

mormor

2009-05-28 @ 08:58:14
Postat av: Elina

Vilken j-a resa ni gjort! Helt sjukt. Jag är så avundsjuk på er att ni fick möjlighet att göra en sådan resa i livet. Otroligt kul också att ni ville dela med er av era äventyr. Välkomna hem!

2009-05-28 @ 09:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0